اشاعه اطلاعات گزينشي
اطلاع رسان
نگارش در تاريخ دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:اشاعه اطلاعات گزينشي,SDI,Z39,50 , توسط سید رسول شاکری

عمده‌ترين خصيصه‌هاي دانش در دنياي امروز

1. پراكندگي جغرافيايي اطلاعات

2. انبوهي اطلاعات

3. سرعت روزآمدي(2)

4. تنوع موضوعي و بين رشته‌اي

5. تنوع زباني

6.اخص‌گرائي


جامعه اطلاعاتي امروز به سه دسته عمده تقسم مي‌شود:

الف. اطلاع‌سازها

ب. اطلاع‌پردازها

ج. اطلاع‌خواه‌ها

ابزارهاي اطلاعاتي

حجم اطلاعات قابل دسترس روي وب به صورت چشمگيري در حال افزايش است. اين گستردگي عدم توانايي نظامهاي اطلاعاتي در تامين همه منابع مورد نياز کاربران خود را نشان مي­دهد. بنابراين بهترين راه کار براي تقويت اين ضعف "اشتراک منابع" است. بر اساس اين فرايند، نظام­هاي اطلاعاتي مختلف مي­توانند اشياي محتوايي مورد نياز کاربران خود را از طريق دسترسي به منابع نظام­هاي ديگر مرتفع نمايند.

C.A.S(خدمات آگاهي رساني جاري)

C.C(خدمات فهرست مندرجات )

S.D.I(اشاعه گزينشي اطلاعات )

 

 

 

 

استاندارد Z39.50

استاندارد Z39.50براي تسهيل و انجام فرايند ياد شده بسيار کارآمد است. در واقع زماني که نظام­هاي اطلاعاتي مختلف پايگاه­ها و منابع خود را براي کاربران ديگر نظام­ها قابل دسترس مي­سازند، در فرايند اشتراک منابع شرکت نموده­اند.

يكى از فوايد اصلى فهرستگان­هاى مجازى، تسهيل فرايند امانت بين كتابخانه‏اى است، به طورى كه كاربر بتواند بدون واسطه محل آثار مورد نياز خود را شناسايى كند. "خدمات گسترده" Z39.50، اين امكان را به نظام­هاى كتابخانه‏اى مى‏دهد كه خود را براى خدمات تحويل مدرك، شامل بررسى مالى و وضعيت حق اشتراك درخواست كننده براى دسترسى به يك اثر تنظيم نمايند.

يكى از فوايد اصلى فهرستگان­هاى مجازى، تسهيل فرايند امانت بين كتابخانه‏اى است، به طورى كه كاربر بتواند بدون واسطه محل آثار مورد نياز خود را شناسايى كند. "خدمات گسترده" Z39.50، اين امكان را به نظام­هاى كتابخانه‏اى مى‏دهد كه خود را براى خدمات تحويل مدرك، شامل بررسى مالى و وضعيت حق اشتراك درخواست كننده براى دسترسى به يك اثر تنظيم نمايند.

خدمات امانت بين كتابخانه‏اى در داخل کشور بدليل نداشتن متولي در حال حاضر بيشتر به صورت دستى صورت مى‏گيرند و يا اينكه اساساً متكى بر خدماتى ناسازگار و متفاوت هستند كه توسط فراهم­كنندگان متعدد ارائه مى‏شوند. يكى از ويژگى‏هاى Z39.50آن است كه كتابخانه‏ها قادر خواهند بود كه آثار و منابع را در درگاهي واحد جستجو كنند و سفارش دهند و مستقيماً از طريق ابزارهاى جستجوى اپک خود به همه خدمات كتابخانه‏اى مورد نياز بپردازند.

 

نسخه سوم پروتكل Z39.50 به كاربر اين امكان را مى‏دهد كه دستورات جستجو خود را ذخيره كرده و در فواصل زمانى معين اجرا نمايند. به عنوان مثال، كاربر كتابخانه‏ها و منابع اطلاعاتى مفيد را شناسايى كرده و پروفايل­هاى مربوط به اشاعه گزينشى اطلاعات را با استفاده از رابط كاربرى واحد ايجاد مى‏كند. جستجوها در صورت نياز مى‏توانند به صورت خودكار اجرا شده و نتايج از پايگاه‏هاى اطلاعاتى (مورد جستجو) به يك مقصد خاص مثل فكس، پست الكترونيكى و پيام کوتاه انتقال مى‏يابند. بنابراين در اينجا نيز نقش موثري را دارد و حتي مي­تواند امکان دسترسي خودکار در فواصل زماني برنامه­ريزي شده را فراهم آورد. کاربردهاي Z39.50 براي خدمات کتابداري و اطلاع­رساني بسيار گسترده است. اين کاربردها در چند سال آينده به اندازه پيشرفت­هاي فهرست­هاي عمومي پيوسته خواهد بود.

 

اس دی آی یک نظام بازیابی ماشینی اطلاعات است که در آن با استفاده از کامپیوتر می توان اطلاعات مورد نیاز انتخابی هرفرد را برای او ارسال داشت. نحوه کار بدین ترتیب است که برای هریک از استفاده کننده گان از این نظام یک پرونده حاوی رشته‌ها و موضوعهای مورد علاقه او درست می شود. معمولاً این رشته‌ها به وسیله واژه‌ها و اصطلاحاتی که در نوشته‌های آن موضوع موجود است مشخص می شود.

به طور کلی منظور از اشاعه اطلاعات گزینشی فراهم آوردن، سازماندهی، انتخاب و اشاعه منظم اطلاعات برای افراد و سازمانها برحسب نیازهای از پیش تعیین شده آنان می باشد.

اهمیت اشاعه گزینشی اطلاعات

اطلاعات در دنیای امروز یا عصر اطلاعات دارای ویژگی‌ها و خصایصی است که به اعتبار آن می‌توان وضعیت مطلوب آینده را ترسیم کرد. پراکندگی جغرافیایی، انبوهی، سرعت روزآمدی، تنوع موضوعی اطلاعات، بین رشته‌ای‌ها و تنوع زبانی از اهم مسائلی است که مقوله اطلاعات، امروزه با آن روبه‌رو است. حرکت اطلاعات در روند تبدیل به دانش در مسیر اخص‌گرایی، جامعه اطلاعاتی امروز را تحت سه مقوله اطلاع‌سازها، اطلاع‌پردازها و اطلاع‌خواه‌ها مشخص می‌شود نیازمند برنامه‌ریزی خاصی می‌کند. بررسی مسیر تولید و تولد روش‌ها، ابزار، اندیشه‌ها و روندهای اشاعه اطلاعات از نظرگاه تاریخی، منجر به دستیابی رویکردهای اطلاعاتی خاصی در عصر حاضر از جمله حرکت به سمت تخصصی شدن، خودکارسازی، کیفیت‌گرایی، اطلاعات ناب، جلوگیری از ریزش کاذب و اطلاع‌رسانی گزینشی شده و پیش‌بینی می‌شود هزاره سوم هزاره اطلاع‌رسانی گزینشی در مفهوم خاص آن باشد.

فرآيند (اس.دي.آي)

عمليات (اس.دي.آي) به ترتيب شامل مراحل زير مي‌شود:
1. مطالعه منابع و مدارك جديد شامل نشريات ادواري، كتاب‌ها، خلاصه سمينارها، گزارش‌ها پروانه نوآوري‌ها، بانك‌هاي اطلاعاتي و ...؛
2. انتخاب و گزينش مطالب مرتبط با پرونده‌هاي پژوهشي (يا فرآيند تطبيق شاخص نياز با محتواي مدارك روزآمد)؛
3. واكشي اطلاعات؛
4. ارسال منابع به روش مقتضي؛ (كارنماي جست و جوي اطلاعات)

 

اطلاع‌رسانی گزینشی

 

اطلاع‌رسانی گزینشی حرکتی تاریخ‌مند، با هدف و کاربرمدار است که با به کارگیری بهترین روش‌ها، راهکارها و شیوه‌های گزینشی و اشاعه اطلاعات در جهت ارائه ناب‌ترین اطلاعات در زمان مناسب با محوریت پرسش‌ها، مسائل و پروژه‌های پژوهشی موجود به پژوهش‌گران و نیازمندان اطلاعات است. این حرکت تاریخی با توجه به نیازها و مقتضیات زمان شکل گرفته، ابزارسازی کرده و تفکر مورد نیاز خود را پرورده است. هدف اصلی آن پاسخگویی ویژه و دقیق با توجه به نیازهای کاربران اطلاعات است. قواعد دست نامریی در بازار ایجاب می‌کند که علاوه بر شیوه‌های نوین تولید و مصرف اطلاعات، توزیع یا اشاعه اطلاعات نیز تابع قوانین خاص خود باشد. »امروزه از ضروری‌ترین الزامات اشاعه اطلاعات، به حداقل رساندن مصرف سرانه زمان برای پژوهشگران است.

سرجمع تمام خصايص فوق در مفهوم‌»اطلاع‌رساني گزينشي«(27) (جدول اطلاع‌رساني‌ گزينشي) متبلور مي‌شود. اطلاع‌رساني گزينشي حركتي تاريخ‌مند، با هدف و كاربرمدار است كه با به كارگيري بهترين روش‌ها، راهكارها و شيوه‌هاي گزينشي و اشاعه اطلاعات در جهت ارائه ناب‌ترين اطلاعات در زمان مناسب با محوريت پرسش‌ها، مسايل و پروژه‌هاي پژوهشي موجود به پژوهش‌گران و نيازمندان اطلاعات است. اين حركت تاريخي با توجه به نيازها و مقتضيات زمان شكل گرفته، ابزارسازي كرده و تفكر مورد نياز خود را پرورده است. هدف اصلي آن پاسخگويي ويژه و دقيق با توجه به نيازهاي كاربران اطلاعات است.

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

کتابدار
ساعت13:23---15 آبان 1391
سلام رفیق
به جهت اطلاعات مفید و کاربردی که در وبلاگتان قرار می دهید از شما متشکرم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: